Νέες τεχνολογίες, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ιπτάμενα ταξί και αντλίες θερμότητας για τη θέρμανση των σπιτιών μας, ήταν μόνο μερικές από τις υποσχέσεις που δεσμεύτηκαν να υλοποιήσουν, οι αρχηγοί των κρατών, κατά τη διάσκεψη για το κλίμα COP26, στη Γλασκώβη. Για πολλούς, η «απάντηση» στην κλιματική αλλαγή είναι απλή: Να ξεκινήσουν από τους δρόμους,γύρω μας.

Ο Jon Burke, σύμβουλος πολιτικής για την απαλλαγή από τον άνθρακα, παρομοίασε το ιδιωτικό μηχανοκίνητο όχημα με εισβολέα. Αναπτύσσεται και κυριαρχεί στα συστήματα μεταφορών μας, πνίγοντας τις εναλλακτικές λύσεις, και διαβρώνει τον ποικιλόμορφο κοινωνικό ιστό των γειτονιών. Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα θα μειώσουν τις εκπομπές που αλλάζουν το κλίμα και τη ρύπανση από τα καυσαέρια, δεν θα ανακουφίσουν τους υπερφορτωμένους δρόμους μας και δεν θα αντιμετωπίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση από τα ελαστικά, τα φρένα και τη φθορά του δρόμου.

Ο επανασχεδιασμός των χωριών, των πόλεων και των κωμοπόλεων, ώστε να ευνοείται το περπάτημα και η ποδηλασία μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του αστικού θορύβου που ταλαιπωρεί τη ζωή τόσων ανθρώπων, καθώς και να βελτιώσει την υγεία μας μέσω της καθημερινής άσκησης. Αυτό ξεπερνά τις συζητήσεις για ποδηλατόδρομους και γειτονιές χαμηλής κυκλοφορίας. Πόλεις σε όλο τον κόσμο, όπως το Σίδνεϊ, το Πόρτλαντ, το Παρίσι και τώρα πολλές στην Κίνα, αγκαλιάζουν την “πόλη των 15 λεπτών”. Αυτό τοποθετεί καταστήματα, σχολεία, κέντρα υγείας και τις καθημερινές ανάγκες της ζωής σε απόσταση ενός εύκολου περιπάτου, ποδηλάτου ή διαδρομής με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μειώνοντας την ανάγκη για χρήση αυτοκινήτου και παραδόσεις στο σπίτι.

Μια μελέτη από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας της Βαρκελώνης συμπληρώνει τα στοιχεία για τα οφέλη από την ανάκτηση του αστικού χώρου που αφιερώνεται στην κυκλοφορία.

Πολυαναφερόμενη έρευνα από τη δεκαετία του 1980 διαπίστωσε ότι η ανάρρωση από χειρουργική επέμβαση μπορεί να βοηθηθεί απλώς και μόνο με το να βλέπει κανείς δέντρα από το παράθυρο του νοσοκομείου. Πιο πρόσφατες μελέτες διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι ζουν περισσότερο και έχουν λιγότερα καρδιακά προβλήματα αν έχουν χώρους πρασίνου στις γειτονιές τους. Ως εκ τούτου, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνιστά να έχουμε πρόσβαση σε 0,5 εκτάρια δημόσιου χώρου πρασίνου – περίπου τα δύο τρίτα ενός γηπέδου ποδοσφαίρου – σε απόσταση 300 μέτρων από τα σπίτια μας.

Οι ερευνητές της Βαρκελώνης εξέτασαν δορυφορικές εικόνες περισσότερων από 1.000 ευρωπαϊκών πόλεων. Διαπίστωσαν ότι το 62% των ανθρώπων ζει σε περιοχές με λιγότερο πράσινο από το συνιστώμενο. Η τήρηση των συστάσεων του ΠΟΥ θα μπορούσε να αποτρέψει 43.000 πρόωρους θανάτους ετησίως σε 31 ευρωπαϊκές χώρες που μελετήθηκαν.

Οποιοδήποτε πράσινο μπορεί να εισαχθεί είναι καλό: πράσινες στέγες και κάθετοι κήποι, πράσινες αυλές σχολείων, πράσινοι διάδρομοι, δέντρα στους δρόμους, πάρκα και πάρκα τσέπης, κοινοτικοί κήποι και άλλα μέτρα όπως η αναδρομολόγηση της κυκλοφορίας, το σκάψιμο της ασφάλτου και η αντικατάστασή της με πράσινο, σε όλους τους τομείς

Ο Mark Nieuwenhuijsen, επικεφαλής της έρευνας

Σε παγκόσμιο επίπεδο πάνω από το 50% των ανθρώπων ζουν σε πόλεις. Στο Ηνωμένο Βασίλειο το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 80%. Οι δρόμοι προς υγιείς, χαμηλής ρύπανσης και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα πόλεις θα πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα για το επερχόμενο Cop26.

Αφήστε μια απάντηση