Νέοι, ωραίοι και με καμία διάθεση για ζωή – Οι έφηβοι στην COVID-19 εποχή

Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, πολλοί έφηβοι στις ΗΠΑ ανησυχούσαν περισσότερο για τη διακοπή της εκπαίδευσής τους, παρά για το ενδεχόμενο να αρρωστήσουν. Αυτό το γεγονός, ανέδειξε μία έρευνα το Μαΐου του 2020, όταν μαθητές λυκείου απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας. Η συντριπτική πλειοψηφία ανέφερε ότι, οι ακαδημαϊκές σπουδές ήταν από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, σε σχέση με τη ψυχική και σωματική τους υγεία. Αξίζει να σημειωθέι ότι, σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) δήλωσαν ότι, ανησυχούσαν «πάρα πολύ» για το πώς η COVID-19 θα επηρέαζε τη σχολική τους χρονιά.

Έλλειψη στόχων

Στην έρευνα, συμμετείχαν 452 έφηβοι, ηλικίας 11-17 ετών, κατά την οποία οι περισσότεροι τόνισαν το αυξημένο άγχος που γεννήθηκε με την έναρξη των περιοριστικών μέτρων και παρατεταμένων lockdown, καθώς και την έλλειψη κινήτρου να ασχοληθούν με τις ακαδημαϊκές προοπτικές, μετά τη λήξη του σχολικού έτους. Επιπλέον, το μεγαλύτερο ποσοστό παραδέχτηκε ότι, καλλιεργήθηκε ένα αίσθημα ματαιότητας, το οποίο δεν τους παρακινούσε να επικεντρωθεί στις σχολικές του εργασίες.

Ως επί το πλείστον, αυτή η ματαιόδοξη στάση, ήταν ιδιαίτερα αυξημένη μεταξύ των μεγαλύτερων σε ηλικία μαθητών, που είχαν προχωρήσει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για τους οποίους η αποφοίτηση και η έναρξη της ακαδημαϊκής τους καριέρας ήταν το επόμενο σημαντικότερο βήμα της ζωής τους.

Παρόλο που η μελέτη δεν συνέλεξε δεδομένα για τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, ο συσχετισμός μεταξύ του σχολικού άγχους και των χειρότερων σχολικών επιδόσεων, υπογραμμίζουν τη σημασία της υποστήριξης της ακαδημαϊκής κοινότητας, προκειμένου να καταπολεμηθεί η πιθανή απώλεια όρεξης για μάθηση.

Η υποστήριξη των καθηγητών

Κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας, σχεδόν ένας στους τέσσερις εφήβους δήλωσε ότι, επικοινωνούσε με τους καθηγητές λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα, μετά την πάυση των σχολικών δραστηριοτήτων. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, διαπιστώθηκε ότι, αυτή η περιορισμένη επικοινωνία με τους καθηγητές διατηρήθηκε και το σχολικό έτος 2020-2021.

Στην πραγματικότητα, σχεδόν το 70% των εφήβων αντιλήφθηκαν, επίσης, μείωση της ακαδημαϊκής και συναισθηματικής υποστήριξης από τους καθηγητές, που αναφέρθηκε από το 61% και το 48% του δείγματος, αντίστοιχα.

Φυσικά, οι ζωές των εκπαιδευτικών έχουν επίσης ανατραπεί από την πανδημία και το γεγονός ότι πρέπει να ανταπεξέλθουν στις οικογενειακές υποχρεώσεις, στις τεχνολογικές προκλήσεις, στην ψυχολογική καταπόνηση και στις ανησυχίες για την υγεία COVID-19, μπορεί να συμβάλει στην επαγγελματική τους εξουθένωση.

Ηλεκτρονικός εκφοβισμός

Παρόλο που το σχολείο είναι ο «συνήθης ύποπτος» για εκδηλώσεις περιστατικών εκφοβισμού, διαπιστώθηκε ότι, η τηλεκπαίδευση δεν αποτελεί εξαίρεση στην διαδικτυακή κακομεταχείριση ορισμένων μαθητών. Μάλιστα, αρκετοί έφηβοι επιβεβαίωσαν ότι, ο εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο παρέμεινε σχετικά σταθερός από την έναρξη της πανδημίας.

Στην πραγματικότητα, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό – ένας στους τρεις μαθητές – ανέφερε ότι ο διαδικτυακός εκφοβισμός «αυξήθηκε» και ήταν το «μεγαλύτερο πρόβλημα» κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Οι μελετητές θεωρούν πως η έξαρση του cyber bullying οφείλετα στην αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ο ρόλος του σχολείου

Για να αμβλύνουν τη συναισθηματική ένταση των εφήβων, τα σχολεία μπορούν να καλλιεργήσουν δομή και ρουτίνα για τους μαθητές, καθώς επανέρχονται σταδικά στην καθιερωμένη τους ρουτίνα.

Η επικοινωνία μεταξύ μαθητών και καθηγητών θα πρέπει να έχει προτεραιότητα, συμπεριλαμβανομένων ευκαιριών για τους μαθητές να εκφράσουν τις ανησυχίες τους από νωρίς. Η συνάντηση με αρμόδιους σχολικούς συμβούλους καθοδήγησης, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τη μετάβαση από τον εγκλεισμό στο καθιερωμένο τους πρόγραμμα.

Με την επιστροφή στην τάξη, τα σχολεία θα πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν τους πόρους που χρειάζονται. Μία εξ αυτών είναι η σαφής διοικητική καθοδήγηση, για να υποστηρίξουν τους μαθητές και να αποφύγουν την κόπωση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου επανένταξης.

Από τη μεριά τους, οι γονείς θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν την επανασύνδεση των παιδιών τους με τους συμμαθητές τους, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Η βιντεοκλήση με τους φίλους μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αποκαταστήσουν τους κοινωνικούς δεσμούς, μόλις ξεκινήσει η ακαδημαϊκή χρονιά. Άλλωστε, οι έφηβοι συχνά αναφέρουν ότι πηγαίνουν στο σχολείο για να είναι με τους φίλους τους, και τέτοιες φιλίες μπορούν να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τις όποιες προκλήσεις καλούνται να αντιθμετωπίσουν με την έναρξη του νέου σχολικού έτους.

Διαβάστε ακόμη

Covid-19: Η επαφή των εφήβων στα social media συνέβαλε θετικά στη διάθεσή τους

Στον απόηχο της ξαφνικής απώλειας των κοινωνικών επαφών κατά τη διάρκεια της καραντίνας, αρκετοί άνθρωποι στράφηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να παραμείνουν συνδεδεμένοι με…

Ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις θυμάτων κακοποίησης

Ομιλία του Δημήτρη Παπαδημητριάδη στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επείγουσας Ιατρικής To τραύμα είναι ένα θλιβερό γεγονός στο οποίο ένας άνθρωπος κακοποιείται, κινδυνεύει ή αισθάνεται έντονα…

Σχόλια